jueves, 7 de marzo de 2013

Lisa. Crònica del 15M - Capítol VII


A banda de tot això, ella i jo sempre trobàvem algun moment per poder tornar a les nostres íntimes xerrades. Ella necessitava treure tot el que pensava i mai no tenia prou temps per dir-ho tot. I jo necessitava escoltar-la.

Un dia vem quedar per anar junts a la llibreria Laie de Pau Claris perquè ella volia comprar-se un llibret de l'Stéphan Hessell que corria de boca en boca des de feia uns quants dies. El llibret, titulat "Indigneu-vos" -un panflet que exhorta la joventud a indignar-se contra el frau dels poders financers- feia poc que havia estat publicat a França amb un gran èxit de vendes. Ens el vem llegir a la mateixa llibreria mentre dinàvem, la Laie és llibreria-restaurant amb una petita terrasseta exterior. Me l'havia descobert un noi de la classe a qui li havia preguntat per llibreries interessants i quan l'havia descobert m'havia encantat. Hi havia Laies en diferents carrers de Barcelona, però la de Pau Claris era on m'hi trobava millor. Els dissabtes que  sortia a comprar llibres o discos solia acabar en aquella libreria, menjant alguna cosa mentre llegia algun dels llibres que havia acabat d'adquirir.  Aquell dia La Lisa i jo ens vem acabar d'indignar del tot i vem fer una mena de manifest en el qual ens comprometíem a lluitar per la causa humana de per vida. Ho vem celebrar brindant: "Acabem amb les classes socials!", i ens va passar una mica tanta indignació.

El següent dissabte vaig tornar a quedar a la Laie amb la Lisa. Havíem dit de trobar-nos-hi  al migdia, però jo hi havia anat abans perquè volia regalar-li algun llibre i encara no sabia quin. Mirant pels estants vaig trobar una novetat que em va fer pensar en la Lisa, es titulava "La estupidez. Veintiocho siglos hablando de ella". Vaig fullejar una mica el llibre, escrit per Lucien Jerphagnon, i vaig pensar que a ella li agradaria. Si més no, no havia vist res que m'hagués cridat l'atenció. La Lisa era una tia sorpresiva i aquest cop volia ser jo el que li causés sorpresa.

Com que feia un dia bo i clar em vaig asseure a la terrasseta a fullejar aquell llibre sobre l'estupidesa humana mentre l'esperava. Ella va arribar passades les dotze, tota de negre, com sempre, amb la seva melena rissada envoltant-li aquella carona de Madonna de Botticcelli i obrint un somriure d'orella a orella que em va deixar el cor glaçat. Crec que sense adonar-me'n me n'hi estava enamorant, però aquell sentiment d'inseguretat i de timidesa que encara arrosegava no m'ho deixava veure clar. Ella va demanar una cervesa al cambrer que hi havia voltant per allà i es va asseure davant meu. Jo encara tenia el llibre a les mans i li'l vaig passar: "T'he comprat un llibre..."

Ella va fer cara de sorpresa i em va mirar amb aquella mirada múrria i tan simpàtica que posava de tant en tant, com si jo hagués fet alguna malifeta divertida i innocent. Llavors es va mirar el llibre i li va canviar l'expressió radicalment, va aixecar les celles i va obrir la boca de bat a bat  mentre esclatava de riure:

"Ostres, que bo! Em porten vint-i-vuit segles d'avantatge! Jo que em pensava que havia fet un gran descobriment...", i va continuar rient molt feliç. "Gràcies Max, segur que m'estalvies haver de pensar moltes coses". I va agafar el llibre i se'l va guardar a la bossa. A mi em va estranyar que no el fullegeix i que no tingués cap curiositat per llegir-ne al menys alguna de les frases, perquè crec que és el normal quan tens un llibre a les mans. Això em va posar una mica neguitós, vaig pensar que segurament no li havia agradat gaire, i em va pujar una mena de vergonya d'aquelles que t'agafen quan l'has cagat en alguna cosa. Em vaig liar un Pueblo* per calmar-me una mica i llavors vaig pensar que possiblement ho havia fet per les seves ànsies de parlar. La realitat és que ella tenia mil coses a comentar, com sempre, i no volia perdre ni una gota de temps. Va fer dos petits glopets de cervesa i sense més preàmbul em va preguntar: "Tu què creus que fem malament els humans?"

No hay comentarios:

Publicar un comentario