miércoles, 6 de marzo de 2013

Lisa. Crònica del 15M - Capítol IX

Un dia, que no hi havia classe perquè s'havien convocat assemblees, la Lisa i jo ens vem quedar xerrant una estona més al bar de la facultat abans d'entrar a la reunió. No recordo ben bé de què vem parlar, crec que ella criticava una mica els representants que teníem a la universitat, però després, com si res i sense demanar-me'n l'opinió, havia continuat amb un altre tema. Tenia un poder especial per fer-ho lligar tot, o al menys a mi m'ho semblava. Jo no sabia res al seu costat, res que no hagués estat escrit en els llibres escolars i poca cosa més, però ella, amb la mateixa edat que jo, ja tenia mil idees formades que es creia cegament, com fan tots els joves idealistes. Així doncs, passant d'una conversa a l'altra va dir:

"Crec que hi ha tres tipus de persones: els estúpits, els ambiciosos i els creatius. No, creatius no, creadors, els creadors d'art en majúscules. Aquests darrers no compten, perquè la seva ambició o estupidesa els porta a fer grans obres per a la humanitat, i això està bé, però en són una mínima part. En canvi, els dos primers grups, als que pertanyem la gran majoria d'humans, som o una cosa o l'altra i hem de lluitar molt per poder-nos-en sortir. S'ha d'aprendre molt per ser lliure, aprendre-ho i desaprendre-ho tot, com fan aquells monjos budistes o els bruixots mexicans. I aquesta és una tarea dura que els humans no volem suportar. Per això ens quedem tan tanquils en el món dels estúpits o en el dels ambiciosos i juguem les cartes que ens han donat sense voler fer canvis. Cosa que vol dir que guanya l'estupidesa, perquè també els ambiciosos són estúpits en no veure on els portarà la seva ambició. És com el bé i el mal, el ying i el yang, no hi ha una cosa sense l'altre."

Aquí la vaig tallar i li vaig preguntar: "I els intel.ligents? No creus que hi hauria d'haver una categoria per als intel.ligents?"

"Mira, els intel.ligents pertanyen a alguna de les dues primeres categories. I si el que tu vols dir són els savis, doncs aquest estarien dins dels creadors, perquè la saviesa és creació.

Sempre tenia respostes per tot aquella noia, i jo cada cop m'hi trobava més lligat. Per a mi va passar a ser com un d'aquells llibres o discos dels quals no et pots desprendre, perquè sempre hi trobes algun pensament nou o alguna nota desconeguda. No parlo de llibres d'autoajuda, parlo de llibres que t'enganxen perquè et mostren noves formes de pensament i t'obren moltes portes. Parlo de llibres com els Tròpics de Miller o les novel.les d'Auster, obres que acabava de descobrir i que m'acompanyaven aquells dies mostrant-me factors amagats de la naturalesa humana.

Al final vem anar a l'assamblea. Quan hi vem arribar ja estaven ultimant les consignes per a la manifestació del dia 15, només quedava una setmana i hi havia molta feina a fer. La Lisa i jo, com sempre, vem anar a la biblioteca per fer córrer totes les novetats des de les nostres xarxes. Va ser una tarda esgotadora, però també plena per tot el que estàvem fent. Per a mi era un honor poder acompanyar aquella revolta, mai no m'havia pogut queixar de res i ara em queixava per mi i pels altres. Volia no parar de queixar-me perquè el món, després de les xerrades i dels fets actuals, encara em semblava més merda.

Aquella setmana va ser estressant. Tothom corria d'un cantó a l'altre mobilitzant tots els grups socials afectats per la crisi, des d'estudiants a parats, des de gent que havia perdut la casa però no la hipoteca, fins als que lluitaven per l'estat del benestar que ens estaven arrancant a la força. La convocatòria semblava un èxit i la gent esperava ansiosa el diumenge per poder sortir tots junts al carrer. Jo també estava pletòric, tenia un neguit positiu que em corria per dins i notava com si fos el primer cop a la vida que fes alguna cosa important. A l'hora d'esmorzar vaig anar al bar, com sempre, i vaig demanar un cafè amb llet i un croissant mentre esperava la Lisa. Ella va arribar al cap d'uns minuts, feta pols. Semblava que havia plorat i feia una cara d'absoluta tristor. Es va asseure tota callada i va deixar el paquet de llibres i quaderns sobre la taula. Em va mirar amb aquells ulls tristos i em va dir: "No hi ha res a fer...".

Una mica nerviós pel seu aspecte -mai no l'havia vist així-, li vaig demanar què li passava i que què volia dir amb que no hi havia res a fer. Ella, aguantant-se la ràbia per no caure en el plor em va explicar que havia estat pensant tota la nit, i que malgrat que ens manifestessim no canviaria res. La vaig intentar convèncer que alguna cosa s'aconseguiria si tants milers de persones com semblava que seríem sortíem junts al carrer. Però ella negava amb el cap i em mirava volent-me dir que jo estava molt equivocat: "Quan ens han fet cas? Quan ens han escoltat? Quantes vegades hem sortit al carrer a milers, a milions en tot el món, i no hem aconseguit el que volíem? Quantes?

Era veritat, mai no s'havia aconseguit res del que la gent volia, al menys al nostre país. No era estrany que la Lisa ho posés tant en dubte. De cop, aquella plenitud que tenia abans de veure-la s'havia desgranat en mil miques i jeia esbarriada per sota els nostres peus, el seu estat i tot el que acabava de dir posaven un vel negre a les meves esperances i a les esperances de tothom. Era massa negatiu i li ho vaig dir. Ella de seguida va respondre:

"Però, Max, mai no se li ha fet cas al poble i mai no se li'n farà fins que aquests sistemes corruptes arrossegats des de mil.lennis siguin exterminats per la seva mateixa força del mal. Els sistemes són els sicaris de la Conspiració... Trobo la humanitat tan impotent front tot el que ens envolta que em desanimo i em deprimeixo fins al punt de no voler existir".

No hay comentarios:

Publicar un comentario