martes, 12 de marzo de 2013

Lisa. Crònica del 15M - Capítol II



Per això vaig marxar, just vaig fet els divuit anys, sense esperar ni un dia més. I vaig matricular-me a Filosofia, que és el que jo desitjava. I vaig canviar-me el nom. Com he dit, m'havien batejat amb el nom d'un oncle matern, l'oncle Magí, mort tràgicament en un accident de moto dos anys abans de néixer jo. Així, jo vaig haver de ser Magí Artigues i Xaus fins als divuit-anys. Però si havia de ser una persona nova no podia carregar el lastre d'un nom com aquell. Per altra banda, no se me n'acudia cap de nou amb el qual em trobés indentificat, i per això vaig autonomenar-me MAX, com les meves inicials que tantes vegades havia escrit en totes les meves coses, i que havia descobert als dos o tres anys, quan les havia vist brodades a la meva primera bata de parvulari. Max m'agradava i era jo mateix.

A la facultat, doncs, vaig fer per primer cop a la vida una amistat sincera amb la Lisa, basada sobretot en l'estimació i la comprensió. No havia pogut experimentar mai encara el que era un amic de veritat, sempre m'havia hagut de moure amb els fills dels amics dels pares, qui mai no havien vist amb bons ulls que jo em relaciones amb algú que ells no puguessin controlar. La Lisa l'havia trobada jo, o més ven dit, ens havíem trobat l'un a l'altre, i sense conèixer la seva història, podria dir que a ella li debia haver passat alguna cosa semblant a mi respecte l'amistat. Al menys, en posteriors xerrades també m'havia confessat que no havia tingut cap amic o amiga de debó: "Sempre he estat envoltada d'un munt de gent, primer pels companys dels pares, després pels companys d'escola i pels que m'he anat fent pel camí, gent molt maca, però amb qui no puc tenir aquest tipus de xerrades". Es veu que ella mai no havia trobat ningú que la comprengués ni que tingués la paciència per escoltar el munt de pensaments que sempre li vénien a la ment en qualsevol lloc i de qualsevol manera i que ella havia de vomitar a l'instant perquè deia que li cremaven a dins. Deia que molts cops se la miraven com si fos boja, i que per això havia anat deixant de comentar coses als altres. Fins que m'havia conegut a mi.

Sigui com sigui, aquell primer contacte va donar peu a altres trobades, i de mica en mica la nostra relació es va anar fent més ferma. Algun cop havíem quedat fora de la Universitat per anar al cinema o a algun concert de grups que compartíem. A tots dos ens agradava molt la música, malgrat que no coincidíem gaire en els estils, però de tant en tant, venia algú que ens agradava a tots dos o algun d'aquells grups o cantants que són de tothom, i llavors anàvem junts al concert. Havíem vist Skunk Anansie a la sala Razmmatazz a principis de febrer i també a Roger Waters amb el seu espectacular xou a finals de març. I també algun cap de setmana quedàvem per veure diferents grups locals per les petites sales de Barcelona.

Però el que més ens agradava era quedar per xerrar. Ho fèiem sempre que podíem i llavors ens passàvem llargues hores buscant solucions als problemes del món. Parlàvem de tot el que ens afectava: de la societat, del mediambient, del sistema, de política, d'economia... El tema principal eren les revoltes que giraven per tot el món, les quals havien començat a principis d'any al Nord de l'Àfrica quan un jove tunessí es va immolar després de no haver pogut suportar el pes de tanta corrupció al seu país. Aquest fet va causar la indignació del poble tunisià, i al dia següent d'aquell fatídic 17 de desembre de 2010 van començar les manifestacions per tot el país, les quals al cap d'un mes ja s'havien estés cap a Egipte i els altres països del Nord d'Àfrica. Els enfrontaments de la policia i l'exèrcit contra els manifestants eren duríssims i havien causat desenes de morts i ferits per totes les grans ciutats. A la Universitat no parlàvem d'altra cosa i tothom començava a mobilitzar-se a través de les xarxes socials -tal com havia passat en aquells dos primers països africans-. L'eco de la revolta es va estendre cap a tot Europa, i a principis de març ja hi havia una gran movilització en totes els xarxes socials del món. La Lisa i jo passàvem tardes senceres a la biblioteca de la facu buscant notícies recents sobre cada país, i després les analitzàvem mentre peníem un cafè al bar.  Tots dos estàvem d'acord en què aquelles revoltes eren molt seves i que qualsevol mà exterior podria causar una guerra. Patíem molt per aquest aspecte ja que coneixíem sobradament com actuen els Estats Units en aquests casos. "Ni Nacions Unides, ni ONUs ni res... ja sabem qui mana i res no els atura...", s'enfurismava la Lisa.

La Lisa era com un enciclopèdia, coneixia la història recent com si l'hagués viscut, i tenia una percepció global del què passava més pròpia d'una persona amb molta més edat, això si, molt diferent del que jo havia pogut llegir o intuir fins aquell moment. Tenia una gran imaginació que usava per buscar les seves respostes, i em va obrir un món desconegut amb les seves estranyes idees. La Lisa havia crescut entre tertúlies artístiques, llibres d'història i viatges pel món. El seu pare era professor d'història moderna en un institut de Vic i la seva mare pertanyia a Metges sense Fronteres i viatjava molt, per això des de sempre, quan podia, la Lisa l'acompanyava. Tota aquesta experiència i educació feien que quan comencés a parlar semblés més adulta -malgrat que només tenia divuit anys i que, físicament  semblava una nena de quinze-, això encara ho feia tot més estrany.

Era primeta i fràgil com una espiga de blat, però amagava un cor fort i valent dins d'aquella delicada funda. Els primers cops que l'havia vist, abans de parlar-hi, m'havia adonat que la seva cara resplendia enmig de la cabellera rossa que l'envoltava i, en aquell moment, m'havia fet pensar en una Madonna de Botticcelli que els meus pares tenien a la seva habitació quan jo era petit: el bust d'una verge sense infant, segurament abans de concebre, que tenia una mirada perduda dins d'una cara preciosa. Però quan vaig conèixer la Lisa encara em va semblar més maca que aquell quadre, perquè aquella mirada perduda agafava expresions de tot tipus i en observar-la em semblava que havia donat vida a la imatge. Tenia un bonic rostre, amb uns ulls marron clar molt expressius i uns llavis petits i gruixuts que enrogien de passió quan parlava. Duia una cabellera rissada fins sota les espatlles d'un castany claret, gairebé ros, que molts cops es lligava en una cua o en un monyo, perquè sovint li anava damunt la cara. I es vestia molt informal, però sempre de negre. Ella deia que era el color que li deixava pensar més. Trobava que els colors eren com la música, per disfrutar-los, però no veia que els hagués de portar posats: "És com si sempre anés escoltant música. A més, haig d'estar preparada per quan em vénen els records, i la roba de colors em pot distreure".  Això era el que m'havia contestat quan li havia demanat el perquè d'aquella tria, i per suposat era una resposta que m'havia deixat sorprès: "Què vols dir que et distreus quan et vénen els records?"

La Lisa tenia la teoria que tots naixem sabent-ho tot: qui som, d'on venim, on anem..., tot el que ha passat des de l'inici de la humanitat i el perquè de tot plegat, però que des del mateix moment de néixer ens ho van amagant dins el més intern de la nostra ment. Ho fan des de fa milenis, per això no recordem res. Segons ella vivim en un món "Matrix", on tot és mentida, una pura i real invenció per a cada un de nosaltres: "No se'n salva ningú, malgrat que a alguns ens sembli estar fora del sistema, perquè no és qüestió del sistema, la cosa és molt més global i ancestral".  La Lisa en parlava molt, de tot això.

No hay comentarios:

Publicar un comentario