lunes, 11 de marzo de 2013

Lisa. Crònica del 15M - Capítol III



Recordo que el primer dia que vem treure el tema del món “Matrix” era un matí molt fred i en què havíem decidit fer campana de classes.  No ho solíem fer mai, excepte si el professor no ens agradava, i era difícil que alehores coincidíssim en hores lliures, però aquell dia havíem quedat a primera hora del matí al petit bar del CAT Tradicionarius de Gràcia, ja que la Lisa m'havia convidat a anar a veure l'assaig general d'un grup de músics amics seus que estaven a punt de presentar disc. Jo no havia estat mai en un assaig general de cap grup i em va atraure molt la idea, així és que m'hi vaig apuntar.

Quan vem arribar al CAT, la banda ja era sobre l’escenari, fent els darrers preparatius i afinant els instruments. Era una banda de dotze membres que vénien de diferents grups i que s'havien reunit per fer un projecte experimental en directe. Hi havia una secció de vents completa amb tenora i tible inclosos -dos instruments típics de la cobla catalana-, una bateria, una percussió, un contrabaix i alguns instruments desconeguts per mi. També de tant en tant un dels músics hi afegia veus manipulades amb efectes. La Lisa em va explicar que aquella gent experimentava barrejant jazz amb música tradicional d'aquí, per això usaven aquells instruments antics. Ella en coneixia alguns com el sac de gemecs, que és una espècie de gaita, o la xifla, que és una percussió feta amb una carbassa. A mi em va semblar un projecte molt interessant i m’hi vaig concentrar. A la segona part de l'assaig van fer una mena d'Orquestra del Caos a l'estil de John Zorn. Llavors el cantant es va posar a dirigir-los d’una manera nova per mi i li ho vaig preguntar a la Lisa amb la mirada. Ella em va explicar xiuxiuejant que ho feien sota unes claus establertes anteriorment. Aquella part és la que em va entusiasmar més. Van començar improvisant un per un a l'avís del director, parant i engegant i interpretant els seus gestos de la manera com cadascú els entenia. Era apassionant. L'obra va anar creixent de mica en mica i va anar transformant-se en mil matissos diferents que em van fer viatjar per llocs on mai no havia estat. La peça improvisada va durar mitja hora justa, i recordo que quan van parar –que ho van fer de cop- em va fer l'efecte que alguna cosa meravellosa havia desaparescut instantàniament.  No era el mateix efecte de quan s’acaba un concert, una pel.li o un llibre que m'agraden molt, era una sensació diferent, com si hagués estat dins un món màgic i n'hagués sortit de cop. No sé... és difícil d'explicar-ho, és com quan et despertes de sobte d'un somni meravellós i saps que no hi pots tornar.

Només he tingut una sensació semblant quan tenia tretze o catorze anys, un dia que casualment havia vist un concert d'un grup molt estrany al Fnac de Plaça Catalunya. Havia baixat a Barcelona amb la meva mare per acompanyar-la a comprar, i com que ella volia mirar alguna cosa d'una de les botigues del Triangle vem quedar que l'esperaria a l'Fnac. Quan m'hi dirigia vaig sentir que hi havia actuació a la sala que hi tenen al vestíbul i com que no havia de fer res en particular hi vaig entrar. A l'escenari hi estava tocant un quartet de rock una mica especial, dos baixistes, un tio i una tia, un bateria amb una Roland electrònica i un altre tio que manipulava sons programats mentre cantava d'una manera molt personal i en un idioma que semblava inventat. Quan vaig arribar estaven fent un matxambrat de ritmes difícil d'entendre, la noia feia una base amb el baix de quatre cordes i el tio feia de tot amb un baix sinthy de cinc cordes. El ritme de bateria generalment acompanyava el baix de cinc cordes i això era el que ho feia més rar,  ja que dava un efecte d'un caos molt ben harmonitzat. El grup es deia ONGO, aquest nom també em va semblar curiós.  En tornar a casa em vaig voler informar més sobre aquesta banda, però no vaig trobar res d'ells a internet, només l'anunci que tocaven en un festival unes dies després. Malgrat tot, en la meva recerca de grups rars vaig descobrir John Zorn i altres músics i bandes interesants. D'ells no en vaig saber res més fins que un dia vaig trobar casualment algun video al youtube. Els ONGO també m'havien portat en un món desconegut, i aquell dia, el grup experimental que vaig escoltar amb la Lisa m'hi va fer pensar en algun moment, perquè també jugaven amb els ritmes d'una manera especial, però sobretot per la manera d'interpretar del cantant. 

En acabar l'assaig vem anar a saludar els músics, la Lisa era amiga de la trompetista i del saxofonista, i amb ells dos vem anar a fer un cafè ràpid al bar d'allà mateix, perquè tots havíem de fer coses després. Mentre hi anavem se'ns va reunir el cantant i una noia que havia tocat la viola d’arc i entre tots vem comentar el concert que acabaven de fer. Li vaig dir al cantant que m'havia fet pensar en aquell grup de l'Fnac, i per sorpresa meva em va dir que havia estat el seu propi grup fins al 2009. Li vaig explicar com ONGO m'havia cridat l'atenció i li va agradar, llavors se’m va presentar com Juan Crek i em va passar les seves adreces de links de música per si volia conèixer més coses seves.

Va ser una trobada fantàstica per mi. Fins i tot m’havia emocionat de conèixer aquell músic que anys abans m’havia cridat tant l’atenció. Vaig agrair-los que m’haguessin deixat estar a l’assaig i a la Lisa que m’hi hagués convidat. Finalment ens vem acomiadar, tothom tenia una mica de pressa, però abans vem quedar amb ells que aniríem a veure'ls a l'estrena.

No hay comentarios:

Publicar un comentario